Parkering

Vi har 35 platser och därmed en parkeringsplats till varje lägenhet i brf Ängby Park 2, men det är inte en specifik plats.

Vid starten av föreningen behövde inte alla medlemmar ”sin” parkering och det finns därför ett fåtal medlemmar som har två parkeringsplatser. Dessa medlemmar får lämna sin ”andra” parkeringsplats om behov finns av ny medlem att få en parkeringsplats.

Vår ekonomiska förvaltare SBC sköter våra parkeringsplatser. Ni når dem via mail på kundtjanst@sbc.se

Våra platser kostar för närvarande mellan 250 till 350 kr/månad. Från och med den 1 september 2023 kommer priset att bli mellan 300 till 400 kr/månad. Administrativ engångsavgift till SBC för att byta parkeringsplats är 1000kr inkl. moms och betalas av den medlem som byter parkeringsplats.

Tidigare har det funnits möjlighet att via Stena Fastigheter få tillstånd att parkera på de platser som tillhör deras hyresfastigheter i området. Den möjligheten erbjuder Stena inte längre.

Det går också att parkera på anvisade parkeringsplatser i hela området där det är skyltat ”avgift”. Betalning sker i de utställda betalningsapparaterna.

Styrelsen i Brf Ängby Park 2 har fattat följande beslut 2017-01-26:

Om kö finns till att få en ordinarie parkeringsplats och inga lediga platser är tillgängliga, måste den medlem som haft en extra parkeringsplats längst lämna den med en månadsuppsägning.

Gästparkering

Under perioder när det finns lediga parkeringsplatser så kan dessa användas som gästparkering. Styrelsen har ingen önskan att agera parkeringsvakter så en förutsättning för att detta skall fungera är att alla boende följer de få regler vi har satt upp. Bokningsschema för lediga platser gästplatser sätts upp en månad i taget så att vi vet att de är fortsatt lediga. Bokningen kommer att sitta på anslagstavlan i 39an och på den noterar ni uppgifterna för den platsen ni vill låna. Observera att nummer på gästplatser kan ändras med kort varsel och att de helt kan försvinna om boende vill hyra den. På listan skriver ni namn på den som skall låna platsen, reg. nr för bilen och vem de skall besöka. Det är tillåtet att boka max. 5 dagar i sträck.

Information om parkeringsplatser med laddstolpar för elbilar

BRF Ängby Park 2 har nio parkeringsplatser med laddstolpar, parkeringsplatserna 201-209 på den södra sidan av 37an.

Om du har el-/hybridbil idag eller har ett bekräftat leveransdatum på en ny bil så kan du anmäla dig för en parkeringsplats med laddningsmöjlighet. Det är principen ”först till kvarn” som gäller. Parkeringsplatserna kommer att tilldelas med början från plats 201, sedan 202, osv. Den person som blir av med sin P-plats övertar den lediga plats som blir vid bytet. Om personen med elbil redan har en av dessa platser 201-209 så behåller man sin nuvarande plats.

Kontakta ansvarig i föreningen, Christian Andersson, via föreningens mail angbypark2@hotmail.com om du vill ha en parkering med laddmöjlighet.

Man kan även byta parkeringsplats till dessa med laddstolpar om man vill utnyttja kupé- och motorvärmare på vintern. El- och hybridbilar har dock företräde till platserna. Så skulle det bli fullbokat på de nio platserna så kommer bilar med laddningsbehov att få överta platser från de som inte har laddbara bilar.

Den laddstation som du blivit tilldelad aktiveras av parkeringsansvarig iom att du blir berättigad till P-platsen, och parkeringsansvarig går tillsammans med dig igenom hur laddningen fungerar. Det finns en blipp (RFID-bricka) som man kan använda för att aktivera sin laddstolpe, och all förbrukningsdata och olika inställningar görs via en webbsida.

Kostnaden för förbrukad el läggs på din månadsavgift nästa gång du får nya hyresavier. Elpriset sätts som föreningens genomsnittliga rörliga elkostnad under föregående kvartal.

Effekten i laddstolparna är max 11 kW, om fastighetens förbrukning och andra bilar som laddar samtidigt tillåter det. Annars går effekten ner till det frigörs kapacitet och max effekt kan uppnås igen. Fastigheten får alltid el först.

Uppsägning av P-plats med laddstation meddelas till parkeringsansvarig via mail på angbypark2@hotmail.com. Uppsägningstiden är 1 månad och sker vid månadsskifte.

Kostnaden för parkeringsplats med aktiverad laddstolpe är 450 kr/mån inkl moms plus kostnaden för den rörliga elförbrukningen. Från och med den 1 september 2023 kommer priset att bli 500 kr/mån. Administrativ engångsavgift till SBC för att byta parkeringsplats är 1000 kr inkl. moms och betalas av medlem den som byter till sig en plats med laddstolpe.